Svaki proračun rezultat je dugog procesa pripreme i planiranja.
Prvo ga se sastavlja, potom ga se usvaja, te zatim izvršava i kontrolira. To su ujedno i tri glavne faze donošenja proračuna jednog grada ili općine u Hrvraskoj.
Od pripreme plana proračuna do njegova izvršenja i kontrole može trajati do dvije i pol godine.
Pripreme kreću od drugog kvartala aktualne godine (primjerice 2018.), da bi se proračun izglasalo do kraja aktualne godine za iduću godinu (2019.), tokom 2019. se proračun izvršava, a do kraja prvog kvartala 2020. se sastalja izvještaj o izvršenju proračuna nakon čega slijedi nadzor i revizija
Gradski ured dobije uputu od Ministartstva financija za izradu lokalnih proračuna, koju ured prilagođava i šalje proračunskim korisnicima grada.
Proračunski korisnici i tijela gradske vlasti šalju gradskom uredu vlastite financijske planove za iduću godinu.
Gradski ured izrađuje nacrt proračuna i šalje ga gradonačelniku
Gradonačelnik sastavlja konačan prijedlog proračuna i šalje ga na izglasavanje na gradsko vijeće.
Gradsko vijeće mora raspraviti i usvojiti proračun kako bi njegovo izvršavanje moglo početi od 01.01.2019.
U ovom se procesu predlažu amandmanti te se glasuje o proračunu.
Ukoliko vijeće ne usvoji proračun natpolovičnom većinom, ono se raspušta te se pokreću prijevremeni izbori za gradonačelinka.
Osim tijela javne vlasti koje planiraju, izglašavaju i izvršavaju proračun (gradonačelnik, gradski ured za financije, te gradsko vijeće), važni sudionici procesa su i proračunski korisnici te sami građani.
Proračun sastavlja, planira, priprema i izvršava gradski ured za financije. Osim toga, gradski ured prati i naplatu prihoda, rast rashoda, vrši proces zaduživanja i otplate dugova, te izrađuje sve financijske izvještaje.
Gradski ured za financije je operativni izvršitelj proračuna.
Strateški donositelj proračuna je gradonačelnik. Gradonačelnik predlaže proračun vijeću, i kroz proračun vrši svoje ekonomske politike te održava izborna obećanja.
Gradonačelnik snosi i odgovornost za proračun jer ako mu je proračun odbijen pred gradskim vijećem, automaski se raspušta vijeće, gradonačelnik se razriješava, te se raspisuju prijevremni izbori.
Gradsko vijeće donosi odnosno izgasava proračun. Kroz raspravu o proračunu vijeće analizira sve planirane prihode i rashode, kao i sve programe i politike koje gradonačelnik planira financirati u idućoj godini.
Unutar vijeća gradski zastupnici imaju pravo predlagati amandmane na proračun koji mogu i ne moraju biti usvojeni od strane gradske vlasti. Proračun je službeno na snazi tek nakon što ga potvrdi (izglasa) gradsko vijeće.
Osim toga vijeće mora odobriti i svako zaduženje grada.
Idući sudionik proračuna su proračunski korisnici, odnosno sve institucije u vlasništvu grada koje su direktni primatelji proračunskih sredstava (kojima grad isplaćuje plaće i materijalne troškove) - sve škole i vrtići, muzeji, kazališta, knjžnice, sportski objekti, itd. Oni gradskom uredu za financije predaju planove rashoda za iduću godinu, nakon čega gradonačelnik donosi odluku kome ide koliko sredstava.
Većina tih rashoda su prilično fiksni.
Konačno, i građani su sudionici proračunskog procesa. Osim što biraju svoje predstavnike u gradsko vijeće, mogu se i direktno uključiti u fazi pripreme te davati prijedloge o preraspdjeli sredstava (vijeće mora raspraviti o prijedlogu ako ga poptiše bar 10% birača).
Nakon što je proračun donesen imaju pravo pratiti kako se izvršava te imaju pravo tražiti informacije o pojedinim gradskim poslovima.
Osim toga građani mogu tražiti i referendum (ako ga predloži 20% birača) te na taj način prisiliti grad da donese neku odluku.
U roku od 15 dana od stupanja na snagu grad mora ministarstvu financija poslati odluku o izvršenju.
Izvršavanje proračuna traje tokom čitave godine, do 31.12.2019.
Svi korisnici dobivaju sredstva na mjesečnoj razini, dok gradski uredi redovito prikupljaju sredstva od poreza i ostalih izvora prihoda.
Svaki proračun, u trenutku kada se donese (uvijek krajem godine), predstavlja tek plan prihoda i rashoda za iduću fiskalnu godinu.
Plan i izvršenje gotovo se uvijek razlikuju zbog čitavog niza faktura koje mogu utjecati na prihode i rashode.
Prihodi mogu rasti zbog boljeg prikupljanja poreza od očekivanog ili zbog priljeva neočekivanih EU sredstava.
Prihodi mogu i padati zbog slabijeg prikupljanja poreza, dok rashodi mogu rasti zbog neočekivanih događaja poput elementarnih nepogoda.
Zbog toga se tokom godine često rade rebalansi proračuna, kako bi se uskladio plan za izvršenjem, odnosno kako bi se ili oslobodila nova sredstva za proračunske korisnike ili građane, ili kako bi se zatražio kredit za financiranje neočekivanih troškova.
Tek kada fiskalna godina završi grad daje informaciju o stvarnom izvršenju proračuna, gdje se može vidjeti koliko se odstupalo od plana.
Gradski ured podnosi gradonačelniku polugodišnji izvještaj o izvršenju proračuna.
Gradonačelnik podnosi taj polugodišnji izvještaj gradskom vijeću.
Gradski ured podnosi gradonačelniku godišnji izvještaj o izvršenju proračuna.
Gradonačelnik podnosi godišnji izvještaj o izvršenju gradskom vijeću. Nakon usvajanja izvještaja na gradskom viječu gradonačelnik podnosi godišnji izvještaj o izvršenju Ministarstvu financija.
Tek tada kreće revizija proračuna od strane Državne revizije.